fbpx

DOPING MÓZGU

W ostatnich latach coraz głośniej mówi się o suplementacji w celu poprawy pracy mózgu. Oczywiście takie cechy jak dobra pamięć, szybkość myślenia, koncentracja, energia i skupienie mogą być wspomagane różnymi suplementami czy środkami farmakologicznymi. Zapominamy natomiast, że każda suplementacja jest DODATKIEM a prawidłową pracę tego organu zapewniają nam składniki odżywcze, sen i cały styl życia. Poniżej kilka wskazówek jak zadbać o podstawy by cieszyć się klarownością myślenia, dobrą pamięcią i samopoczuciem.

Przede wszystkim w normalnych warunkach mózg do odpowiedniej pracy potrzebuję kilku rzeczy: TLENU, GLUKOZY, ELEKTROLITÓW I STYMULACJI.

Stymulacja dla naszego mózgu jest niczym trening dla naszych mięśni. Znacie powiedzenie „nieużywane zanika?” dokładnie to samo można powiedzieć o naszym mózgu. Neuroplastyczność (czyli tworzenie nowych połączeń nerwowych) musi mieć zewnętrzny czynnik stymulujący – tu np. dobrze sprawdzi się nauka języków, czytanie książek lub nauka nowych umiejętności. Rozwiązywanie krzyżówek, które również często też jest tu wymieniane zdecydowanie słabej zda egzamin ze względu na rolę odtwórczą naszej wiedzy. Tutaj potrzeba stymulacji sposobami, które spowodują stworzenie nowego śladu pamięciowego. STYMULUJ SWÓJ MÓZG!

Kolejnym bardzo ważnym aspektem jest gospodarka cukrowo-insulinowa. W normalnych warunkach mózg używa glukozy jako paliwa. Problem robi się wtedy, kiedy dostarczenie tego składnika do mózgu staje się niemożliwe. Insulinooporność (brak wrażliwości receptora na insulinę, czyli glukoza nie może wejść do komórki) czy cukrzyca typu 2 skutecznie to utrudnia. Stale utrzymywany wysoki poziom glukozy będzie indukował nam stany zapalne, które dodatkowo destrukcyjnie wpłyną na naszą gospodarkę neurochemiczną. Również w drugą stronę odchylenie
gospodarki cukrowej zadziała negatywnie – hipoglikemia spowoduje niedostateczną podaż cukru do komórek. ZADBAJ O WYRÓWNANIE POZIOMU GLUKOZY I INSULINY.

DOPAMINA I SEROTONINA – te neuroprzekaźniki to związki chemiczne, które przenoszą informację między neuronami (komórkami nerwowymi) oraz szczególnie warunkują nasz nastrój. To właśnie na ten drugi najczęściej oddziaływują leki przypisywane przez psychiatrów (SSRI – leki wychwytu zwrotnego serotoniny, które powodują wydłużenie działania tego przekaźnika na przestrzeni międzysynaptycznej) Do syntezy wyżej wymienionych potrzebujemy aminokwasów dostarczanych z diety – TYROZYNY I TRYPTOFANU. Tyrozyna jest potrzebna do powstania dopaminy (odpowiada między innymi za układ nagrody i motywację), a tryptofan – serotoniny (reguluje nasz nastrój, sen, motorykę przewodu pokarmowego).

Sprawa trochę nam się komplikuje – aby te dwie cząsteczki przekształciły się w końcowym efekcie w dopaminę i serotoninę potrzebne nam między innymi: tlen, foliany (z diety) witamina b6 (też z diety) i żelazo (znowu
dieta?) – stąd anemie również wpływają nam na samopoczucie i nastrój. NIEDOBORY ŻYWIENIOWE A DEPRESJA? NIEMOŻLIWE 😉

TLEN – jak ważny jest dla naszego mózgu? Myśle że każdy słyszał kiedyś o skutkach niedotlenienia. Mózg bez  dostępu do tlenu zostaje uszkodzony już po kilku minutach. Stąd ważne żeby czasem poza glukozą, insuliną
sprawdzić jeszcze ciśnienie – zbyt niskie będzie sprawiało że mało tlenu (jak i innych składników) będzie trafiało do mózgu, zbyt wysokie – będzie uszkadzało naczynia krwionośne. Ciśnienie to bardzo ważna rzecz – krew transportuje praktycznie WSZYSTKIE SKŁADNIKI ODŻYWCZE. Efektów rozregulowanego ciśnienia możemy dopatrywać się na wielu płaszczyznach.

Do tego badanie morfologii krwii świetnie obrazuje stan gospodarki czerwonokrwinkowej i dotlenienia a kosztuję tyle co kawa w sieciówce – wykluczenie anemii to jeden z ważniejszych kroków po zdrowie naszego mózgu.

Ostatnim aspektem o którym wspomnę są elektrolity – działanie pompy sodowo-potasowej w neuronach  warunkowane jest właśnie przez nie. Bez nich nie było by możliwe przesyłanie impulsu nerwowego pomiędzy neuronami! Pompa sodowo-potasowa jest niezbędna do pobudzenia nerwów i mięśni!

PODSUMOWUJĄC: Zanim sięgniemy po suplementacje, leki, czy inne środki nootropowe rozsądnie jest zacząć od podstaw! Badania takie jak morfologia, elektrolity, glukoza, insulina czy ciśnienie krwi są podstawą zanim sięgniemy po suplementacje. Jeśli sprawa wygląda odwrotnie – zaczynając od suplementów pomijając wyżej wymienione to tak jakbyśmy zaczynali budowę domu od dachu pomijając fundamenty.

o mnie

Nazywam się Michał Kot. Moja pasja związana z dietetyką i zdrowym stylem życia sprawiły, że zacząłem zgłębiać tajniki funkcjonowania organizmu ludzkiego.

Zapraszam Cię na mojego bloga, gdzie możesz uzyskać informacje dotyczące zdrowia oraz porady, jak być pełnym energii, zdrowym człowiekiem.

social media
ZNIŻKI

https://healthlabs.pl

hasło: KOT10 – 10% rabatu


https://testosterone.pl

hasło: KOT – 7% rabatu

Kategorie
Ostatnie wpisy
Tagi