MITOCHONDRIALNE POLIMORFIZMY ENZYMATYCZNE W SPORCIE

MITOCHONDRIALNE POLIMORFIZMY ENZYMATYCZNE W SPORCIE

Ostatnimi czasy bardzo modne stały się długodystansowe biegi, maratony, biegi rzeźnika, biegi górskie i tym podobne aktywności. Cały czas obserwuję wzrost ilości biegaczy na ulicach miasta. Fajnie – społeczeństwo zaczyna się ruszać. Jak wiemy, każdy medal ma dwie strony . O ile amatorskie bieganie czy uprawianie jakiegoś sportu na średnio intensywnym poziomie prawie zawsze wyjdzie nam na plus, to do pomysłów typu maraton, 100 kilometrowy bieg górski, ironman, czy pełny triathlon możemy się trochę przyczepić. 🙂 🙂

Zwróćmy uwagę, że przygotowanie do tak intensywnego wysiłku wymaga sporo czasu – często codzienne i bardzo czasochłonne treningi, długie wybiegania a w przypadku triathlonu dochodzą godziny spędzone na rowerze czy basenie. Nie zapominajmy, że każdy pracuję i ma inne obowiązki oraz stresory poza treningiem. W taki właśnie sposób wchodzimy w ciągłą dominację części współczulnej autonomicznego układu nerwowego. Pomijam tu aspekty deficytu snu oraz jakości żywienia (które są de facto ogromnie ważne w kontekście takich sportów ale o tym innym razem).

Jesteś ciągle na obrotach – w stanie ciągłej aktywacji bez chwili odpoczynku (godzina z piwem przed telewizorem to nie odpoczynek!). Długie i częste treningi jak wiemy powodują wzrost hormonów reakcji stresowych (min. KORTYZOL) ale pamiętajmy, że poza hormonami wzrasta ilość wolnych rodników, które nasilają mocno stres oksydacyjny. Nadmiar stresu oksydacyjnego jest dla nas bardzo szkodliwy.

Hormony reakcji stresowych są usuwane z naszego organizmu w procesie metylacji przy pomocy enzymu COMT (katecholo-O-metylotransferaza). Enzym ten, może przybierać różne formy polimorficzne, które powodują
spowolnienie jego działania. Zbyt trudne? Po polsku: hormony reakcji stresowych dłużej utrzymują się w ciele takiego człowieka i nie są odpowiednio usuwane. Hormony te mają bardzo silny wpływ na układ immunologiczny, serce, mózg, jelita i wiele innych. (Zmęczenie, zaparcia, wzdęcia, kołatania serca, częste infekcje, problemy z pamięcią…)

Wspomniane wcześniej wolne rodniki takie jak rodnik wodoronadtlenkowy drastycznie wzrastają podczas tak  intensywnych wysiłków. SOD – 2 czyli dysmutaza ponadtlenkowa powoduję dysmutację nadtlenku. Ona również
może przybierać różne formy polimorficzne. Wyobraź sobie sytuację gdzie COMT nie może usuwać hormonów reakcji stresowych a SOD-2 nie dysmutuje rodnika wodoronadtlenkowego – generalnie taka osoba jest po
prostu w czarnej dupie. Mamy ciągły wysoki poziom hormonów reakcji stresowych, wysoki poziom wolnych rodników, a niech dojdą do tego niedobory witaminowo mineralne np. witaminy B6 niesamowicie potrzebnej do tworzenia glutationu (bardzo silny endogenny antyoksydant) pogarszamy swoją sytuację kilkukrotnie.

Jest to tylko wierzchołek góry lodowej… stan wskaźników czerwonokrwinkowych i dotlenienie tkanek, poziom elektrolitów, sprawna wątroba do odpowiedniej detoksyfikacji metabolitów przemiany materii i wieeeeele wiele innych. Oczywiście – najpierw sprawdzamy podstawy, BADAJ SIĘ! Natomiast warto mieć z tyłu głowy i być świadomym, że istnieje coś takiego jak mitochondrialny polimorfizm enzymatyczny, który może mieć ogromny wpływ na Twoje zdrowie a nawet życie przy takim rodzaju aktywności sportowej.

  • UZUPEŁNIJ NIEDOBORY WITAMINOWO-MINERALNE
  • ZADBAJ O JELITA
  • WYŚPIJ SIĘ
  • ZRÓB PODSTAWOWY PANEL BADAŃ

To pierwsze kroki, które powinien zrobić każdy triathlonista, maratończyk, ultramaratończyk czy osoba amatorsko uprawiająca sport w dużej ilości.

Z suplementacji pomocne mogą być:

  • maślan sodu
  • Colostrum
  • acetylowana cysteina
  • dobry kompleks witamin z grupy B
  • witamina D3
  • magnez

Pamiętajmy, że suplementy najlepiej dobrać indywidualnie w oparciu o wyniki badań laboratoryjnych.

o mnie

Nazywam się Michał Kot. Moja pasja związana z dietetyką i zdrowym stylem życia sprawiły, że zacząłem zgłębiać tajniki funkcjonowania organizmu ludzkiego.

Zapraszam Cię na mojego bloga, gdzie możesz uzyskać informacje dotyczące zdrowia oraz porady, jak być pełnym energii, zdrowym człowiekiem.

social media
ZNIŻKI

https://healthlabs.pl

hasło: KOT10 – 10% rabatu


https://testosterone.pl

hasło: KOT – 7% rabatu

NEWSLETTER

Zapisz się na newsletter i otrzymuj darmową wiedzę na temat zdrowia, wpływu diety i suplementacji na zdrowie oraz  mindset.

Please wait...

Dziękuję za Twój zapis!

Twój e-mail jest u mnie bezpieczny.

Wysyłając swoje dane, wyrażasz zgodę na ich przetwarzanie do wysyłki newslettera w celach marketingowych. W każdej chwili możesz się wypisać. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności – zgody udzielasz Michał Kot, ul.
Popiełuszki 4/48, 23-204 Kraśnik

Kategorie
Ostatnie wpisy
Tagi