DOMINACJA ESTROGENOWA

Zbyt wysoka ekspozycja na estrogeny wiąże się między innymi z problemami takimi jak nowotwory piersi czy rak endometrium, polipami, mięśniakami, obfitymi miesiączkami. Termin dominacja estrogenowa oznacza, że zaburzony został stosunek między dwoma hormonami: estrogenem i progesteronem. Hormony te na wielu płaszczyznach muszą działać w odpowiednich proporcjach.

Co zatem powoduje zaburzenie równowagi między estrogenem i progesteronem? Do głównych czynników zaliczamy:

  • Brak owulacji i zaburzenia w wydzielaniu progesteronu
  • Ekspozycje na ksenoestrogeny ze środowiska
  • Nadwaga i otyłość
  • Zaburzenia metabolizmu estrogenów
  • Źle dobrana antykoncepcja hormonalna ze zbyt wysokimi dawkami estrogenów

Do problemów z nadmiarem estrogenów przyczyniają się również niedoczynność tarczycy, PCOS, obciążenia wątroby, zaburzenia mikrobioty jelit czy chroniczny stres. Ten ostatni jest tutaj cichym złodziejem w dosłownym słowa tego znaczeniu – stan ciągłego stresu wymaga dużej ilości kortyzolu. Kortyzol jak i progesteron tworzą się z tego samego hormonu wyjściowego – pregnenolonu. Jeśli ciągle ogromną jego ilość pobiera kortyzol, nie starcza go dla innych hormonów, w tym progesteronu.

Ekspozycja na ksenoestrogeny środowiskowe również dokłada tutaj swoje trzy grosze. Są one zdolne do naśladowania własnych estrogenów poprzez łączenie się z ich receptorami i wywołania efektu takiego samego jak robią to własne endogenne estrogeny. Ksenoestrogeny występują w pestycydach, herbicydach, fungicydach (środki ochrony roślin, środki przeciw chwastom, środki chroniące uprawy przed grzybami).  Wiele środków sztucznych wykazuje również działanie ksenoestrogenne np.:

  • bisfenol A (plastik, butelki, opakowania do żywności),
  • ftalany (lakiery, farby, dezodoranty, lakiery do paznokci, szampony, perfumy, różne produkty kosmetyczne)

Ksenoestrogeny mogą zaburzać działanie układu immunologicznego – jest to również ważne w kontekście chorób autoimmunologicznych.

Nadmiar tkanki tłuszczowej jest istotnym elementem ze względu na wytwarzanie aromatazy w tkance tłuszczowej. Jest to enzym katalizujący reakcje powstawania estrogenów z androgenów. Warto uregulować masę ciała, jeśli jest taka potrzeba – aktywność,  sen i ujemny bilans kalorii są tutaj kluczowe. Po prostu aromatyzacja jest silniejsza u osób ze zwiększona ilością tkanki tłuszczowej.

Progesteron wydzielany jest przez ciałko żółte – dlatego tak ważny jest zdrowy owulacyjny cykl miesiączkowy. Np. w tkance endometrium znosi działanie proliferacyjne estrogenu. Odchylenia w długości trwania cyklu (zbyt długie lub zbyt krótkie cykle), brak objawów owulacji takich jak np. ból po jednej stronie w okolicy jajników w środku cyklu czy brak podwyższonej temperatury ciała w fazie lutealnej, powinny skłonić Cię do przyjrzenia się, jak wygląda sprawa z progesteronem. Oczywiście najdokładniej wystąpienie owulacji stwierdzi badanie poziomu progesteronu w 2 fazie cyklu.

Zaburzony metabolizm estrogenów – bardzo ale to bardzo ważny czynnik. Do sprawnego usuwania estrogenów wymagane są zdrowe jelita i mikrobiom jelitowy, sprawna wątroba, odpowiednia praca tarczycy. Kluczowe dla tego procesu są pierwiastki takie jak magnez, cynk, selen, żelazo oraz witaminy z grupy B (szczególnie B6, B3, foliany i B12).

Bardzo ważnym czynnikiem jest odpowiednie nawodnienie – nie doprowadzaj do odwodnienia i pamiętaj uzupełniać płyny!

Jeśli przyjmujesz antykoncepcje hormonalną a zauważasz u siebie tkliwość piersi, obrzęki, nudności, przybieranie na wadze, bóle głowy – skonsultuj ją ze swoim ginekologiem. Być może dawka hormonów jest zbyt wysoka i potrzebujesz ją zmienić lub odstawić.

Co więc zrobić, aby zadbać o równowagę estrogenową?

  • Wprowadź do diety warzywa (szczególnie te kapustne – brukselka, brokuł, kalafior, kapusty, jarmuż, kalarepa) – zawierają składniki usprawniające usuwanie estrogenów.
  • Zadbaj o odpowiednią podaż błonnika w diecie.
  • Nawadniaj się!
  • Wyrównaj niedobory witamin z grupy B oraz składników mineralnych, bardzo ważny jest tu magnez (jeden z enzymów metabolizujących estrogeny go zużywa).
  • Zadbaj o aktywność fizyczną (spoć się, dotleń, pobudź cyrkulację).
  • Zbadaj gospodarkę czerwonokrwinkową – anemie zaburzają metabolizm estrogenów.
  • Warto zadbać o czas na odpoczynek i relaks – czas wolny, joga, ćwiczenia oddechowe itp. super się sprawdzą.
  • Jeśli zauważasz problemy z jelitami np. zaparcia, wzdęcia, biegunki, gazy – skonsultuj się ze specjalistą, jelita są ogromnie ważne przy usuwaniu estrogenów.
  • Odstaw alkohol i przetworzone jedzenie – daj odpocząć wątrobie.
  • Uzupełnij poziom witaminy D3, rozważ suplementację kwasami Omega 3 EPA/DHA.
  • Ogranicz konwencjonalne, marketowe mięso niskiej jakości .
  • Usuń z codziennego życia w miarę możliwości plastikowe butelki, zamień chemię gospodarczą na naturalną, ogranicz ilość syntetycznych kosmetyków.

Z suplementacji przydatna może okazać się dobrze dobrana probiotykoterapia, Diindolometan, Indolo-3-karbinol, Omega 3, witamina D3, zmetylowany B-complex czy magnez.

Zdrowia!

o mnie

Nazywam się Michał Kot. Moja pasja związana z dietetyką i zdrowym stylem życia sprawiły, że zacząłem zgłębiać tajniki funkcjonowania organizmu ludzkiego.

Zapraszam Cię na mojego bloga, gdzie możesz uzyskać informacje dotyczące zdrowia oraz porady, jak być pełnym energii, zdrowym człowiekiem.

social media
ZNIŻKI

https://healthlabs.pl

hasło: KOT10 – 10% rabatu


https://testosterone.pl

hasło: KOT – 7% rabatu

Kategorie
Ostatnie wpisy
Tagi